A kerekesszékes kosárlabda mozgássérült emberek játéka, amelyet kerekesszékben gyakorolnak. A mozgássérültség adódhat gerincvelő-sérülésből, alsó végtag amputációjából, Heine-Medine kórból, dongalábúságból és számos egyéb betegségből. Előfordulhat, hogy játékos a mindennapi életben nem kerekesszékes, azt csak sporteszközként használja. A mozgássérültség eltérő fokai okán a kerekesszékes kosárlabdában egy pontrendszert alkalmaznak, amellyel „kiegyenlíthetőek” ezek a különbségek. A pontérték 1-től 4.5-ig terjed attól függően, hogy az adott játékos mennyire korlátozott a mozgásában (a 4.5 pontos játékos a legkevésbé, az 1 pontos a leginkább). Vannak országok, ahol a nemzeti szabályok megengedik, hogy a járni tudó, nem mozgássérült emberek is részt vegyenek a játékban, az ő pontértékük viszont 5. Érdekességként megemlíthető, hogy engedélyezett lehet női mozgássérült játékos részvétele a férfi csapatban, ilyenkor a női játékos pontértéke eggyel alacsonyabb a hasonló mozgásfunkcióval bíró férfi játékostársainál. A csapat egy időben pályán levő játékosainak összpontszáma nem haladhatja meg a 14 pontot, így biztosítva a csapatok közti erőegyensújt (fair play). Versenyeken a ponthatár túllépését technikai foult-tal büntetik.

A pontrendszert az alábbiak szerint alakították ki:

1 pont: A játékos lábát nem tudja mozgatni, csak kis törzskontrollja van. Ülőegyensúlya előre és oldalra jelentős mértékben sérült, a függőleges üléshez karjait használja ha nincsen egyensúly.

2 pont:  Lábfunkció nincsen, de részben van előrefelé törzskontrollja. Oldalmozgása nincsen behatárolt az ülésstabilitása ütközéskor, a kezével a kerekesszékbe kapaszkodva képes ezt korrigálni. 

3 pont:  Van némi lábfunkció és törzsfunkció, a talajig képes előrehajolni, felüléskor van törzstorziója. Oldalirányba nincsen törzsstabilitása, ütközéskor stabilabban ül, és fáradság nélkül mindkét kezét tudja használni.

4 pont:  A törzsfunkció normális, de a lábfunkcióban fellépő gyengeség miatt nem képes mindkét oldalra törzsmozgást végezni. Ütközéskor stabil, az előremozgás normális, meg tudja tartani magát.

4,5 pont:  A legkevésbé van mozgásfogyatékossága, csak csekély lábmozgásbeli-hátránya, vagy egyoldali alsóvégtag amputációja van. Törzsmozgása minden irányban normális, ütközéskor is stabil.

A pontokon a mérkőzést vezető bíró fél pontot módosíthat.

Innentől kezdve a kerekesszékes kosárlabda szinte megegyezik a kosárlabdával, amelynek szabályait a Nemzetközi Kosárlabda Szövetség (FIBA) szabályzata is tartalmazza. Ezért sok országban mindkét játék sportszervezete egy nemzeti szövetségben szerepel.

Két 5 fős csapat játszik egymás ellen, és az a csapat nyer, amelyik több pontot szerez a labda kosárba juttatásával (1 pontot ér a büntetőből, 2 pontot a mezőnyből, három pontot a hárompontos vonalon túlról bedobott labda) a 4-szer 10 perces időtartam alatt. A pálya mérete (28x15m), a labda nagysága és a gyűrű magassága (305 cm) azonos. A labda megszerzése után a játékos legfeljebb kétszer érintheti meg a szék kerekeit, utána folytatnia kell a labdavezetést. A labdát addig az ölében tarthatja, de nem a térdei között.

Természetesen a szabályzat előírásokat tartalmaz a kerekesszékre vonatkozóan - részben biztonsági okokból (pl. nem lehet sérülést okozó kiálló alkatrésze, vagy a lábtartó ütközéspontja nem lehet a talajtól 11 cm-nél magasabban), részben a tisztességtelen előny megszerzésének megakadályozása céljából (pl. a kerekesszék ülőfelülete nem lehet a talajtól 53 cm-nél magasabban, az ülőpárna vastagsága a játékosok pontértékének, sérültségének függvényében változhat, azaz a párnavastagságot orvosi indokok szabályozzák). A játékos nem állhat a lábára, illetve nem emelkedhet fel annyira, hogy a feneke elhagyja a szék ülőfelületét.

Az ütközés szabályai sem térnek el alapvetően. A kerekesszék a test részének számít, és ugyanúgy a „test” elfoglalt pozíciója határozza meg, hogy támadó vagy védő játékos követett el szabálytalanságot az ütközés során. A labda pályán kívülre kerülésének megítélésében is hasonló szabályok vannak, pl. a labda akkor is kint van, ha az azt birtokló játékos kerekesszékének kereke („teste” vagy „testrésze”) a pályát határoló vonalat érinti vagy azon kívülre kerül.

A kerekesszékes kosárlabda mint taktikai csapatjáték, a különböző mozgási képességekkel bíró játékosoknak az együtt játszás örömét tudja adni azáltal, hogy többféle, más-más képességeket igénylő pozíciót és szerepet kínál a játékosoknak. Így például egy jó törzsmozgásokkal, stabil ülőegyensúllyal rendelkező játékos a szabályok adta maximális ülőmagasságot kihasználva a center szerepét, míg a törzsmozgásokat végrehajtani kevésbé képes, ezért mélyebb, de stabilabb üléspozícióban levő játékos az irányító szerepét vállalhatja magára támadáskor.
Összességében a játékos képességei szerinti részvétel, a biztonság, az egészség és a tisztesség (fair-play) a meghatározói a szabályoknak.

Forrás: Törekvés SE

Magyar Paralimpiai Bizottság


LETÖLTHETŐ DOKUMENTUMOK